Strona Główna » Motywacja » 5 sposobów na to, jak być dobrym szefem

5 sposobów na to, jak być dobrym szefem

Pniesz się po szczeblach kariery i odnosisz coraz to nowe sukcesy. Jesteś szanowana przez swoich przełożonych, liczą się z twoim zdaniem, ale masz wrażenie, że to twoi podwładni mają problem z zaakceptowaniem twojej pozycji? Czy zastanawiasz się w pracy jak być dobrym szefem? Być może tutaj odnajdziesz odpowiedź na swoje wątpliwości.

Pomyśl o powodach

Zastanów się, dlaczego właściwie jesteś na swoim obecnym stanowisku. Prawdopodobnie ktoś cię awansował, ponieważ wykazałaś się cechami odpowiednimi dla tego właśnie stołka. Oznacza to, że jesteś dobra w tym co robisz i nie ma powodu, aby brać osobiście fakt, że ktoś może ci w zespole zazdrościć lub uważać inaczej. Jeśli jednak spotykasz się z ewidentnym brakiem szacunku dla swojej osoby ze strony podwładnych, szczególnie jeśli jeszcze jakiś czas temu byliście sobie równi w firmie, trzeba położyć temu kres asertywnie i z poszanowaniem racji obu stron. Konfrontacja zapewne nie będzie dobrym rozwiązaniem, gdyż może jedynie narazić ciebie i osobę, z którą rozmawiasz na nieprzyjemności, ale wspólne spotkanie by określić dalsze cele i strategię zespołu będzie znakiem dla nich, że jesteś otwarta i chętnie weźmiesz pod uwagę ich sugestie przy podejmowaniu decyzji. Zaznacz przy tym, że musisz wypośrodkować potrzeby zespołu i firmy, dlatego nie wszystkie pomysły będą zrealizowane, pokażesz w ten sposób, że jesteś partnerem, ale to ty podejmujesz decyzje.

Deleguj obowiązki

Pokaż swoim pracownikom, że im ufasz w obowiązkach zawodowych. Jeśli delegujesz – wiesz, że wykonają je dobrze i w razie czego służysz radą. Bycie szefem oznacza, że owszem w razie kryzysu, zwiększonej zachorowalności na grypę czy innych skrajnych sytuacji jesteś w stanie zrobić wszystko sama, ale nie kiedy ludzie do tego przeznaczeni są w pracy. Twoim głównym zadaniem jest nadzór nad zespołem, projektem, firmą tak by praca przynosiła efekty. Dając swoim podwładnym do zrozumienia, że im ufasz i że są w stanie wykonać pracę dobrze, zyskujesz również ich zaufanie i większą szansę, że staną kiedyś po twojej stronie.

Chwal i krytykuj mądrze

Nic tak nie boli pracownika jak poczucie pośmiewiska przed kolegami z pracy. Dlatego jeśli musisz kogoś skrytykować, zrób to za zamkniętymi drzwiami i nie poruszaj tej sprawy przy innych. To do niego nalezy decyzja, czy będzie chciał się tym doświadczeniem podzielić z innymi, czy może woli w spokoju przemyśleć swoje postępowanie. Jeśli natomiast chcesz kogoś pochwalić, zrób to przy innych, nie wpędzając ich w podobne kompleksy. Podkreśl, że sukces jest wynikiem pracy całego zespołu, a szczególnie tej jednej osoby. Pokaż, że ty jako szef również polegasz na ich wysiłkach.

Nie wtrącaj się

W miejscu pracy często zdarzają się mniejsze lub większe konflikty. Nie powinnaś jednak się do nich wtrącać, jeśli nie dotyczą ciebie bezpośrednio. Wielu ludzi sądzi, że to jak być dobrym szefem zależy w większości od tego ile wiesz o swoim zespole, ale twoi podwładni to ludzie dorośli, można więc założyć, że potrafią się tak zachowywać. Jeśli konflikt ma realne przełożenie na pracę całego zespołu, nadmień, że sprawa powinna zostać rozwiązana, albo pozostawiona za drzwiami biura, ponieważ może przeszkodzić w realizowaniu codziennych zawodowych obowiązków. Nie zgadzaj się jednak na pełnienie roli arbitra w sporze. Jest to zawsze pułapka, w którą łatwo wpaść, nawet jeśli możesz i chciałabyś zdecydowanie opowiedzieć się po jednej stronie.

Myśl realistycznie

Jeśli masz w swoim zespole ludzi, którzy posiadają rodziny, chorych rodziców, życie poza-zawodowe, nie oczekuj od nich, że będą cały swój czas spędzać w biurze. Zdarzają się sytuacje, kiedy ktoś zadzwoni wcześnie rano i powie, że bierze dzień wolny na opiekę nad dzieckiem, lub musi pojechać pilnie do lekarza. Wszyscy jesteśmy ludźmi, a życie nie lubi być planowane. Chyba nie sądzisz, że twoja pracownica, matka dwójki dzieci, specjalnie naraziła je na grypę tylko po to, aby te dwa dni w roku nie musieć przyjść do pracy?

Znalezienie sposobu na to jak być dobrym szefem nie jest łatwe i chyba nie ma na świecie osoby, która posiadłaby całą wiedzę na ten temat. Musisz jednak pamiętać, że atmosfera pracy, a co za tym idzie, efekty pracy zespołu zależą w dużej mierze od ciebie, więc nie bój się wyzwań, otwórz się na nowe rozwiązania i traktuj ludzi z szacunkiem. Te trzy składniki sprawią, że twój zespół również będzie chętniej do ciebie przychodził z problemami.

Autor: Beata Uzarska – Juszkiewicz

Autor: mamnatosposob
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *