Strona Główna » Dom i Rodzina » Dom » Jak zmienić dostawcę energii elektrycznej?

Jak zmienić dostawcę energii elektrycznej?

Rosnące ceny energii sprawiają, że często poszukujemy sposobu na obniżenie rachunku. Możemy wypróbować sprawdzone metody oszczędzania, takie jak racjonalne korzystanie z urządzeń czy też wymiana ich na energooszczędne. Jedną ze strategii jest także wybór tańszego dystrybutora energii elektrycznej.

 

Od 2007 roku, dzięki znowelizowanej Ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 roku — Prawo energetyczne, możemy swobodnie dokonywać wyboru sprzedawcy energii elektrycznej spośród ponad 60 dostawców działających na rynku polskim. O ile z początku niewielu odbiorców indywidualnych skorzystało z takiej możliwości, o tyle ostatnie lata przyniosły w tym zakresie spore zmiany.

Polacy coraz chętniej zmieniają dostawcę prądu

W początkowym okresie obowiązywania ustawy niewiele gospodarstw domowych zdecydowało się na wykorzystanie jej udogodnień i zmianę sprzedawcy energii elektrycznej. Jak wynika z danych Urzędu Regulacji Energetyki, w grudniu 2007 roku było ich zaledwie 541. Do grudnia 2011 roku liczba ta wzrosła już do 1431 odbiorców. Zdecydowane zmiany nastąpiły zaledwie rok później, kiedy w grudniu 2012 roku taką decyzję podjęło 76 470 odbiorców. W kwietniu 2015 roku gospodarstw, które wybrały innego sprzedawcę energii elektrycznej, było już 328 975.

Procedury związane ze zmianą sprzedawcy prądu

Decyzja o zmianie dostawcy powinna być poprzedzona analizą aktualnych ofert. Trudno jednak sprawdzać kolejne ceny u poszczególnych sprzedawców i poznać wszystkie taryfy na rynku. Zdecydowanie lepsze rozwiązanie stanowi porównywarka cen energii. Dzięki niej można w jednym miejscu sprawdzić, która oferta jest najatrakcyjniejsza. Dalsze procedury załatwia się już samemu albo udziela się pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy. Decydując się na to drugie rozwiązanie, zyskuje się pewność, że wszelkie formalności zostaną w pełni załatwione. Nie trzeba zatem szczególnie się martwić takimi sprawami jak wypowiedzenie dotychczasowej umowy, tzw. kompleksowej, która była zawarta na usługę dystrybucyjną oraz dostawę prądu. Pełnomocnik zatroszczy się również o złożenie wniosku do Operatora Systemu Dystrybucyjnego o zawarcie nowej umowy oraz zawarcie umowy z OSD o świadczenie usług dystrybucji. Cały proces zmiany nie bywa przez to zbyt skomplikowany i trwa zwykle około 30 dni.

O czym należy pamiętać przy zmianie sprzedawcy?

Decydując się na zmianę, warto pamiętać, że jest ona całkowicie bezpłatna. Nawet jeżeli zajdzie konieczność wymiany układów pomiarowo-rozliczeniowych, dokonuje się tego na koszt OSD, ponieważ to on jest właścicielem liczników montowanych w gospodarstwach domowych. W przypadku gdy chcemy wszystkie formalności załatwiać osobiście, należy pamiętać, aby terminy zawarcia umowy z nowym sprzedawcą i rozwiązania z poprzednim pokrywały się. W przeciwnym razie musimy liczyć się z przerwą w dostawie prądu. Inną ważną kwestią jest to, że od momentu zmiany dostawcy będziemy otrzymywali dwie faktury: jedną od nowego sprzedawcy i drugą od OSD za usługę dystrybucji.
Przy zmianie sprzedawcy warto zwrócić uwagę nie tylko na aktualną cenę. Biorąc pod uwagę zmiany, jakie zachodzą na rynku energetycznym, dobrze jest zdecydować się na ofertę z gwarancją niezmienności cen w określonym czasie. Daje nam to wówczas zabezpieczenie, że koszty za zużyty prąd drastycznie nie wzrosną.

Autor: mamnatosposob
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *