Strona Główna » Zdrowie i Uroda » Dieta » Podwyższony poziom cholesterolu – co jeść, a czego unikać?

Podwyższony poziom cholesterolu – co jeść, a czego unikać?

Podwyższony poziom cholesterolu to niepokojący objaw, którego nie należy lekceważyć. Wysoki poziom cholesterolu przyczynić może się do poważnych chorób, a w konsekwencji nawet do śmierci. By obniżyć poziom cholesterolu, konieczna będzie zmiana nawyków żywieniowych. Sprawdźcie jak obniżyć poziom cholesterolu we krwi przy pomocy diety.

Ostrzeżenie, które musisz sobie wziąć do serca

Podwyższony poziom cholesterolu to poważne ostrzeżenie, którego nie można lekceważyć. Wysoki poziom cholesterolu to pierwszy krok do poważnych chorób serca i układu naczyniowego. Zawał, udar, wylew, miażdżyca… brzmi znajomo? Jeśli chcesz uniknąć tak drastycznego scenariusza, który bądźmy szczerzy, często kończy się śmiercią lub poważnym upośledzeniem codziennego życia, musisz zmienić swój sposób odżywiania.
Spokojnie, nie znaczy to, że musisz rezygnować z wszystkiego co smaczne na rzecz sucharków i kiełków. Wręcz przeciwnie:)!

Czego unikać przy wysokim cholesterolu

Zacznijmy od tego czego absolutnie należy unikać przy wysokim cholesterolu. A najlepiej to w ramach profilaktyki po prostu unikać – serce na pewno nam za to podziękuje.

Unikamy:

-tłustych mięs
– produktów zawierających tłuszcze trans (np. produkty wysokoprzetworzone, chipsy, produkty mrożone typu instant, fast food)
– tłustych serów, masła, sera żółtego
– mięs ze skórą (chrupiąca skórka z kurczaka też odpada!)
– słodycze, produkty bogate w cukier
– mocno słodzone napoje
– produktów bogatych w sód
– produktów bogatych w glutaminian sodu

Pamiętaj: bez zmiany nawyków żywieniowych i wykluczenia (albo choć ograniczenia) powyższych produktów, poziom cholesterolu nie ulegnie obniżeniu, a problem będzie się pogłębiał. Suplementy diety, które mają za zadanie wspomóc obniżanie poziomu cholesterolu, nic nie dadzą, jeśli dieta wciąż będzie obfitować w niezdrowe tłuszcze.

Co jeść, by obniżyć poziom cholesterolu?

Teraz ta przyjemniejsza część. Które produkty jeść, by zmniejszyć poziom złego cholesterolu we krwi?

– tłuste ryby, niby tłuste, a takie zdrowe! Tłuste ryby to np. łosoś, makrele, tuńczyk, sardynki. Nie dość, że pyszne i można z nich wyczarować wiele smacznych posiłków, to jeszcze znacząco obniżają poziom złego cholesterolu.
– oliwa z pierwszego tłoczenia. Dobrej jakości oliwa nada się nie tylko do sałatek i gotowania, ale i do wyeleminowania z diety masła, bowiem świetnie nadaje się do „smarowania” pieczywa.
– warzywa i owoce. Jeśli nie przepadasz za owocami i zieleninką, czas się przekonać. Jeśli istnieje cudowne lekarstwo na większość chorób, to na pewno są to właśnie owoce i warzywa. Pomijając poboczne właściwości zdrowotne (np. działanie antynowotworowe, lepszy wygląd), znacząco obniżają ryzyko zachorowania na choroby serca. Ważne jednak, by jeść je regularnie i często. Najlepiej jeśli będą stałym elementem każdego naszego posiłku. Szczególną uwagę zwróć na: fasolę, groch, jabłka, czosnek, grejpfruty, pomidory (najlepiej w postaci ugotowanej np. sos pomidorowy), jarmuż, żurawinę, soję.
– zielona herbata, herbata z zielonego jęczmienia
– gorzka czekolada, zawierająca min. 60% kakao
– alkohol, oczywiście w umiarkowanych ilościach. Lepiej żebyśmy nie popadli w alkoholizm próbując wyleczyć się z wysokiego cholesterolu:). Dla serca szczególnie korzystne jest spożywanie czerwonego wina.
– produkty pełnoziarniste, orzechy

Jak widzisz, dieta obniżająca cholesterol, choć wymaga kilku wyrzeczeń, może być naprawdę bogata i smaczna. Ważne, by zmienić swoje złe nawyki żywieniowe i przekonać się do tego, że zdrowe jedzenie może być proste i smaczne! Najlepiej oczywiście będzie jeśli do diety dołączysz aktywność fizyczną.

Autor: mamnatosposob
Tagi

Komentarze (1)

  1. Amelia pisze:

    Ciekawy artykuł, jednak mi na obniżenie cholesterolu i wspomaganie serca pomogło stosowanie Gold Omega 3, czyli kwasami omega 3 DHA. Po jakimś czasie brania wróciłam do pełni zdrowia, całkiem szybko unormował mi się poziom cholesterolu, reszta dobroczynnych skutków pojawiła się nieco później.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *