Strona Główna » Blogostrefa » Ile kosztuje strona internetowa? Czy blogowanie jest kosztowne?

Ile kosztuje strona internetowa? Czy blogowanie jest kosztowne?

Kiedy zastanawiasz się nad tym, czy zacząć blogować, przewija się Tobie przez głowę myśl, ile to wszystko kosztuje. No bo przecież, nie ma nic za darmo, prawda? Więc ile kosztuje strona internetowa, i czy początkowa inwestycja jest konieczna? Czy każdego na to stać? Czy są to takie koszta, że trudno je udźwignąć?

Czy trzeba inwestować w bloga od początku?

Nie ma tutaj chyba dobrej odpowiedzi. Prawda jest taka, że jeżeli chcemy działać profesjonalnie, to inwestycja już na początku naszych działań jest konieczna. Bez tego się nie da. Oczywiście możemy pokusić się o założenie bloga na darmowej platformie – w tym celu polecamy Blogspota, gdzie posty będą się fajnie pozycjonować – ale dla marek, które miałyby zapłacić za reklamę u nas, nie będzie to opcja korzystna. Własna domena, to podstawa. Dlatego uważamy, że tak, warto inwestować w bloga od początku. I na początku, jest to największy koszt, sięgający nawet kilku tysięcy złotych. Pojawia się więc kolejne pytanie..

Ile kosztuje strona internetowa?

Biorąc pod uwagę każdy aspekt jej tworzenia, włącznie ze sprzętem do robienia zdjęć i programami do obróbki, wyjdzie tego około kilka tysięcy złotych. Oczywiście, można to zrobić także po kosztach. O czym też opowiemy. Ale zajmijmy się szczegółową analizą tematu. Co, ile kosztuje?

  • domena – to jest koszt podstawowy, który zwykle w pierwszym roku da się ominąć, bo klienta najłatwiej złapać na promocję  – 0 zł. I to najlepiej kilka domen w pakiecie od razu. Nikt nie zastanawia się, ile przedłużenie domeny będzie kosztowało po roku bo zakładając stronę liczymy na to, że po roku da nam już realny dochód, który zarobi na koszta jej utrzymania. Jaki więc będzie jej koszt po roku? W zależności od „operatora”. Od 50  do nawet 200 zł. To oczywiście jednorazowa, roczna opłata abonamentowa. Nie da się jej obejść w żaden sposób. Natomiast jeśli wykupujesz hosting – o którym za chwilę – już długo, możesz liczyć na rozłożenie opłaty na raty. Czasem też jakąś zniżkę. W co jeszcze trzeba zainwestować ,i ile?
  • hosting  – to, najlepiej załatwić razem z domeną. Wtedy, w razie jakichkolwiek problemów, zwracamy się o pomoc tylko w jedno miejsce. Koszt takiego hostingu jest naprawdę różny. Pierwszy rok to również zazwyczaj promocja i może to być około 100 zł za 12 miesięcy korzystania. Kiedy przychodzi do przedłużenia, to jest to już około 400 zł – w przypadku, gdy nasze strony nie skupiają ogromnej ilości użytkowników. Po roku, zazwyczaj, taki serwer jeszcze daje radę.
  • logo – no umówmy się, że często o tym zapominamy. I za nasze logo służy jakiś napis, byle jakie zdjęcie, czy niechlujna grafika, zaczerpnięta z internetu. A tak być nie powinno, bo logotyp, będzie od pierwszej chwili opisywał naszą markę. To z nim będziemy się kojarzyć naszym czytelnikom. Dlatego warto zadbać, by do nas pasował, i wpisywał się w nasze gusta. Wyobraź sobie, że za jakiś czas, będzie potrzeba wykonania gadżetów reklamowych sygnowanych Twoim logo. Jesteś pewien, że to, co teraz oferujesz Twoim odbiorcom zostanie w przypadku gadżetów dobrze przyjęte? Jeżeli posiadasz takie umiejętności, możesz spróbować pokombinować z logotypem samodzielnie. Jeśli natomiast to nie twoja bajka, zleć jego przygotowanie i pamiętaj, że to inwestycja która naprawdę się opłaci i tak naprawdę to szybko się zwróci. Możesz skierować swoją prośbę do firm, które zajmują się grafiką a także tworzeniem stron internetowych od A – do Z, ale wtedy za sam logotyp możesz zapłacić nawet blisko tysiącach złotych. Możesz też, poszukać zdolnego grafika, który dopiero rozpoczyna swoją przygodę z projektowaniem, i chętnie przygotuje logo w zamian za drobną opłatę, oraz referencje. Minus jest taki, że nie Wiesz co potrafi. Więc zawsze to jakieś ryzyko. A z drugiej strony możecie umówić się tak, że zapłatę otrzyma dopiero po akceptacji projektu.
  • szablon – można go kupić za kilka funtów – ale też za kilkadziesiąt. Można także zlecić przygotowanie takiego typowo pod Ciebie, razem za całym layoutem, dopasowaniem, zoptymaizowaniem włącznie z treścią – jeśli już taką posiadasz. To koszt około kilku tysięcy złotych. Zakup gotowego szablonu jest tańszy. Ale jeśli masz już swój hosting i domenę, to możesz obejść się i bez niego. Bo jest całe mnóstwo profesjonalnych szablonów, które da się skonfigurować w taki sposób, żeby nikt nie potrafił poznać, że są za free.
  • teksty – jeśli piszesz samodzielnie, to idealnie. Nie musisz martwić się dodatkowymi kosztami. Jeżeli natomiast nie masz tyle mocy przerobowych, a bloga chcesz traktować bardziej jak portal, to dodatkowa siła robocza będzie niezbędna. Copywriter z dobrym piórem, nie zażyczy sobie mniej, niż 5 zł za tysiąc znaków. I to przy dobrych wiatrach. A nie łatwo jest też znaleźć kogoś, kto pisze dobrze, i wpisze się w Twoje gusta. Raczej mało prawdopodobne, że uda się za pierwszym strzałem. Ale warto szukać.
  • sprzęt – ten przyda się szczególnie w przypadku, gdy na blogu ma być dużo zdjęć. Musisz zadbać o dobry aparat. Nie możesz pozwolić sobie na robienie zdjęć telefonem. Telefon jest ok, pod warunkiem, że wykonywane nim foty trafiają na instagrama – chociaż i tam już telefony przegrywają z aparatami. Zainwestuj w dobry sprzęt, przydadzą się też lampy, namiot bezcieniowy – jeśli przedstawiasz fotografię produktową. To nie mały, jednorazowy koszt, ale zwróci się z naddatkiem. Nie żałuj nigdy na sprzęt. Chcesz przecież uchodzić za profesjonalistę, prawda?

I tak, grosik do grosika, uzbiera się całkiem niezła sumka. Jednak jeśli chcesz uchodzić za profesjonalistę, musisz zadbać o to, by wszystko było dopięte na ostatni guzik. Potraktuj swoją stronę internetową, jak wirtualny biznes. A efekty Twojej pracy przyjdą szybciej, niż myślisz.

Autor: mamnatosposob
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *